DZIECI UPOŚLEDZONE
UMYSŁOWO W STOPNIU LEKKIM
Upośledzenie
umysłowe lekkiego stopnia jest złożonym, dynamicznym zjawiskiem, w
którym współgrają różne czynniki, powodujące niewydolność
czynności umysłowych. Różnorodność dzieci lekko upośledzonych
umysłowo powoduje, że ich charakteryzowanie jest nie tylko trudne,
ale też zawsze nadmiernie uogólniane, również rozpoznanie
upośledzenia umysłowego lekkiego stopnia stwarza często poważne
trudności. Wynikają one między innymi z podobnych objawów
zachowania się dziecka zaniedbanego i upośledzonego umysłowo,
ponieważ często warunki środowiskowe, z których dziecko pochodzi,
mogą wpłynąć niekorzystnie na jego rozwój ogólny. W populacji
upośledzonych umysłowo najliczniejszą grupę stanowią właśnie
upośledzeni w stopniu lekkim, jest to najłagodniejsza forma
niedorozwoju umysłowego. Charakteryzując dzieci lekko upośledzone
należy wyróżnić trzy rodzaje uwarunkowań upośledzenia
umysłowego lekkiego stopnia, polegających na:
- istnieniu zmian (organicznych np. uszkodzenia tkanki nerwowej) w ośrodkowym układzie nerwowym,
- istnieniu zmian w ośrodkowym układzie nerwowym przy jednoczesnym oddziaływaniu patogennych czynników środowiska rodzinnego,
- oddziaływaniu patogennych czynników środowiska rodzinnego.
Tak więc specyfika
dzieci upośledzonych umysłowo polega przede wszystkim na tym, że
miały one znacznie gorsze niż przeciętne warunki rozwoju w sensie
zarówno biologicznym, jak i społecznym.
Organizując
odpowiednie oddziaływania wychowawcze i nauczające należy
uwzględnić trzy aspekty charakterystyki dzieci lekko upośledzonych
umysłowo:
- Stosunek do własnego upośledzenia.
- Odmienność w podstawowych obszarach funkcjonowania, tj. w myśleniu, mowie i motoryce.
- Problemy związane z zachowaniem społecznym.
STOSUNEK DO WŁASNEGO
UPOŚLEDZENIA
Z obserwacji wynika,
że lekko upośledzone dzieci niekiedy doznają odrzucenia przez
rówieśników już w wieku przedszkolnym. Jeśli tak się dzieje, to
wynika to z nieodpowiednich oddziaływań wychowawczych osób
dorosłych, a przyczyną odrzucenia bywa częściej podpadające
zachowanie, zaniedbany wygląd dziecka, niż jego funkcjonowanie
intelektualne. Małe dziecko nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że
jest oceniane jako "inne i - nie rozumiejąc dlaczego dzieci nie
chcą się z nim bawić, dlaczego przezywają je i wyśmiewają -
staje się rozdrażnione, lękliwe lub agresywne. Okresem krytycznym
dla dziecka lekko upośledzonego umysłowo jest rozpoczęcie nauki
szkolnej. Najczęściej dopiero wtedy spostrzegana jest jego
odmienność w tempie oraz sposobie uczenia się, o czym dziecko
dowiaduje się od osób dorosłych, a także od rówieśników.
Świadomość własnej, "gorszej" odmienności staje się
coraz bardziej wyraźna. Częste niepowodzenia czy to szkolne, czy
rówieśnicze, lekceważące traktowanie dziecka przez dorosłych,
naruszające niekiedy jego poczucie godności, częste poczucie braku
bezpieczeństwa wskutek niepełnego rozumienia poleceń, poczucie
zagubienia w nowych i nieznanych sytuacjach, przy silnej potrzebie
akceptacji - wszystko to są czynniki kształtujące podejście i
stosunek do własnego upośledzenia. Świadomość własnych
ograniczeń dzieci upośledzonych intelektualnie wzrasta wraz z
wiekiem dlatego należy pamiętać, że reakcja młodzieży na
uświadomienie sobie tego faktu (tzn. "gorszej" grupy
społecznej, ograniczonego wyboru zawodu bezrobocia itp.) może być
różna i zależy w dużej mierze od wsparcia, jakie otrzymuje w
środowisku rodzinnym i poza nim, a także w szerszym środowisku
społecznym. Część młodzieży upośledzonej umysłowo popada w
bierność i przyjmuje zdarzenia losu z rezygnacją. Nieliczni
próbują popełnić samobójstwo, inni aktywnie szukający dla
siebie społecznej akceptacji, przystępują do grup dewiacyjnych,
często popadając w nałogi. Istnieje jednak liczna grupa, która
wchodzi w dorosłe społeczeństwo w taki sposób, że ich odmienność
jest niezauważalna.
MYŚLENIE, MOWA I
MOTORYKA
Zaburzenia w
zakresie tych trzech funkcji tworzą specyficzny obraz dzieci lekko
upośledzonych umysłowo.
MYŚLENIE
- Dzieci wykazują trudności w ujmowaniu związków i różnic pomiędzy zjawiskami,
- mają problemy z uchwyceniem istoty jakiegoś zdarzenia, przy opowiadaniu czy oglądaniu filmu gubią "wątek",
- mają utrudnione zrozumienie nowych zadań,
- przejawiają trudności w przestawianiu się z jednej czynności umysłowej na inną,
- cechują się małą pomysłowością, nie poszukują rozwiązań, są myślowo bierne, starają się naśladować innych, nie wykazują zainteresowań poznawczych,
- wolniej, mniej dokładnie i w węższym zakresie odbywa się proces spostrzegania,
- wyobrażenia są mniej dokładne a także słabsza pamięć,
- dzieci te mają zredukowaną zdolność do abstrakcyjnego myślenia: analizy, syntezy, uogólnień, dominuje zatem myślenie konkretno-obrazowe,
- proces uczenia jest u nich spowolniony i ograniczony czasowo - występuje nieregularna dynamika uczenia się.
MOWA
Niezależnie od
takich czy innych wad wymowy, mowa dzieci lekko upośledzonych
umysłowo charakteryzuje się przede wszystkim ubogim słownictwem i
trudnościami w uzewnętrznianiu swoich myśli. Mówią często
ułamkami zdań, posługują się rzeczownikami i czasownikami, a
rzadziej przymiotnikami. Również rozumienie innych ludzi jest
utrudnione, szczególnie wówczas, gdy dziecko nie ma z nimi kontaktu
( np. teksty nagrane na taśmę są z trudem odbierane i komentowane
). Dzieci upośledzone odbierają przede wszystkim ruch, dynamikę,
jaskrawość zdarzeń ( dźwięk i barwę ).
MOTORYKA
U osób
upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim obserwujemy zarówno
zaburzenia dotyczące globalnej motoryki, jak i koordynacji zmysłowo
ruchowej. Szczególnie charakterystyczne są : hiperaktywność i
dyspraksja. Hiperaktywność jest to zespół trwałego niepokoju i
nieuwagi. Dzieci hiperaktywne mają trudności w kontrolowaniu
swojego zachowania, szczególnie w sytuacjach siedzenia, stania,
jedzenia, cechują się brakiem koordynacji czynnościowej,
chwiejnością w spostrzeganiu, utrudnioną mową , zaburzoną
lateralizacją itp. Wychowawczo oddziałujemy przez modelowanie, jak
i wzmacnianie jego uwagi poprzez spokojne, dobrze "zorganizowane"
zachowanie w obecności dziecka oraz nagradzanie czynności
wykonanych w skupieniu. Dyspraksja ( niezdarność ), polega na
nieprawidłowym "planowaniu" ruchów, braku koordynacji
między nimi. Dzieci z dyspraksją muszą wielokrotnie powtarzać
czynności, aby je opanować. Nie wyczuwają dobrze swojego ciała (
tzn. mają zaburzenia schematu ciała), w związku z czym nie
wykorzystują jego możliwości., odnosi się wrażenie, że dzieci
te mają zwiększoną wrażliwość na ból.
ZACHOWANIE SPOŁECZNE
Życie społeczne
dzieci upośledzonych w stopniu lekkim jest z reguły bogatsze niż
ich życie intelektualne, a w kontaktach społecznych uzewnętrzniają
się ich uczucia oraz dążenia. W zakresie zachowań społecznych
dzieci lekko upośledzonych umysłowo obserwuje się labilność
emocjonalną i słabą kontrolę nad afektami - co często prowadzi
do wybuchów złości i zachowań agresywnych; szybciej niż u
zdrowych dzieci występują zniechęcenie i rezygnacja, połączone z
płaczliwością ; bierność, zahamowanie, znaczna niepewność
siebie, mniej lub bardziej nasilona lękliwość - ale obserwuje się
też zachowania skrajnie przeciwne, jak brak dystansu, "lepkość"
uczuciową, natrętne zachowanie. Nie są to właściwości
wynikające z umysłowego upośledzenia, ale z przeżywanych przez
upośledzone dziecko skutków własnego ograniczenia umysłowego.
Szczególną właściwością psychiczną tych dzieci jest ich
zwiększona zależność od innych ludzi, która wynika ze stosunku
społecznego otoczenia do dziecka, ale także z jego stosunku do
samego siebie: z niewiary w swoje umiejętności.
Realizacja założeń
rewalidacji uczniów upośledzonych umysłowo zakłada :
- wyposażenie w zasób wiedzy, umiejętności i sprawności wyznaczonych programem, /dostosowanym przez nauczyciela prowadzącego do możliwości intelektualnych dziecka /;
- przygotowanie do życia, uspołecznienie;
- rozwijanie osobowości;
- dostosowanie się do sytuacji w pracy i w dostatecznym stopniu sprostanie wymaganiom tam stawianym;
- gospodarowanie pieniędzmi;
- obchodzenie się z urządzeniami użyteczności publicznej i umiejętne z nich korzystanie;
- wykorzystanie czasu wolnego.
Nauczanie i
wychowanie dzieci upośledzonych musi prowadzić nie tylko do
opanowania wiedzy i umiejętności niezbędnych do życia i
wykonywania zawodu, ale także do ukształtowania umiejętności
społecznego zachowania się. Nauczyciel, który pracuje z dzieckiem
o obniżonych możliwościach intelektualnych powinien zdawać sobie
sprawę z być może całkiem nowej dla niego sytuacji, wymagającej
o wiele większego wysiłku, odpowiedniego podejścia, innego
spojrzenia na szereg rutynowo dotychczas realizowanych czynności.
Musi stać się poniekąd specjalistą w zakresie niepełnosprawności
swojego ucznia. Wiąże się to z przygotowaniem całej bazy
materiałowo- - dydaktycznej, metod rewalidacyjnych dostosowanych do
kompensacji i korygowania różnego rodzaju braków.
Jak nauczyciel
powinien reagować na potrzeby ucznia z niepełnosprawnością
intelektualną ?
- okazywać dziecku swoje zainteresowanie,
- bazować na czynnościach prostych, znanych i lubianych przez dziecko,
- prowadząc zajęcia pracować na konkretach, uczyć teorii w powiązaniu z praktyką,
- szukać z dzieckiem porozumienia wszystkimi kanałami komunikacji,
- stosować pozytywne wzmocnienia,
- stopniować swoje wymagania w stosunku do ucznia,
- systematycznie kontrolować wykonywane przez dziecko czynności,
- nie eliminować dziecka z zajęć, nie stawiać żadnego kryterium uczestnictwa,
- dostosować swoje działania do możliwości i zainteresowań dziecka,
- przekazywać krótkie i precyzyjne komunikaty słowne,
- pozwalać na wielozmysłowe poznanie przedmiotów,
- pamiętać, że agresja nie jest chorobą wynikającą z upośledzenia umysłowego,
- każdy przejaw agresji traktować jako sygnał, wołanie o pomoc,
- pamiętać, że im bardziej nauczyciel wyciszy dziecko, tym trudniej znaleźć mu będzie źródło problemu,
- nie blokować i nie ograniczać dziecka, korzystać z potencjału danej cechy osobowości,
- dać dziecku prawo do wyrażania swoich uczuć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz