czwartek, 29 września 2016

COŚ WIĘCEJ POZA SCHEMATY WIEDZY NA TEMAT TERAPII RĘKI.

Co słyszymy ciągle na temat trudności naszego dziecka z rysowaniem, grafomotoryką czy pisaniem??? ...że m. in. : dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym często mają nieprawidłowy chwyt (np. wynika to  często z niezintegrowanego odruchu np. ATOS) i nie lubią zajęć z pisania; że u dzieci z nadwrażliwością dotykową terapia ręki pozwoli na kontakt z różnego rodzaju materiałami (szorstkimi, mokrymi, zimnymi, klejącymi) dzięki czemu poprzez zabawę dziecko zaczynie je akceptować  i regułkę typu:  Ma to ogromne znaczenie, gdyż dzieci poznają świat w dużej mierze przez dotyk i unikanie kontaktu dotykowego ogranicza możliwości rozwoju dziecka i czyni świat niebezpiecznym i nieprzewidywalnym miejscem (możliwość zetknięcia się w każdej chwili z bodźcem nieakceptowanym przez dziecko).


     W praktyce ta nadwrażliwość jak była tak jest, jedynie z wiekiem zmienia się akceptacja tej trudności sensorycznej przez samo dziecko. Jeżeli natomiast chodzi o sam nieprawidłowy chwyt , bardzo trudno go zmienić . Z czego to wynika? Na ogół z problemów dotyczących całego funkcjonowania dziecka tj.stabilizacji centralnej, napięcia mięśniowego, stabilizacji obręczy barkowej, utrzymania właściwej pozycji siedzącej oraz aktywnej pracy ręką. W późniejszej perspektywie trudność taka wpływa na inne rzeczy, chociażby  na zaburzoną funkcję pisania /motorykę pisania.

Sam trening pisania to nie tylko szlaczki .Prawdziwa praca zaczyna się od ciała dziecka , a dokładniej od stóp.  Autor Agnieszka Rosa 

Z własnego doświadczenia terapeutycznego wiem, jakie to jest trudne zarówno dla dziecka i dla samego rodzica. przełamać niechęć, pokonać frustrację i  zmotywować dziecko do pisania, pomimo tylu trudności młodego człowieka.
  
Obserwując dzieci ze spectrum i nie tylko zauważam nietypową pracę ręki ( zwłaszcza kciuka). Wydaje mi się, że kciuk jest mało funkcjonalny i może dochodzić do jego przykurczu . Stąd w terapii ręki pomocne okazuje się zmniejszanie przykurczu ( podobnie zresztą jak w rehabilitacji przykurczów stóp (m Achillesa), w zwiększaniu zakresu ruchu miednicy (np w hiperlordozie) i właśnie to aktywizowanie współpracy kciuk-wskazujący palec i współpracy obu rąk.  Na poparcie swoich obserwacji zamieszczam link:

       Badania wykazały, że wśród dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu istnieje kilka charakterystycznych wzorców kontroli motorycznej (czyli współpracy pomiędzy mięśniami stabilizacyjnymi i fazowymi), zwłaszcza w obrębie dłoni i palców. Do nowinek diagnostycznych podchodzę z dużą rezerwą:)



 MNC

http://www.crazynauka.pl/prosta-gra-pomoze-zdiagnozowac-autyzm-u-dzieci/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz