czwartek, 8 września 2016

Propozycje ćwiczeń do pracy z dzieckiem.


Część ćwiczeń stymulujących różne części ciała oraz funkcje można kontynuować także w domu.

    Zabawy, które kształtują wyczucie własnego ciała obejmują różnorodne formy ruchu występujące w chodzie, biegu, cwałowaniu, itp. Dziecko ma poznać możliwości swojego ciała, ma przekonać się jaki zakres obszerności mają jego ruchy.
Ćwiczenia koncentrują się na poszczególnych częściach ciała, i tak:
Głowa (ruchy potakiwania zaprzeczania, itp.),
ramiona ręce (rzuty, chwyty, zagarniania, rozgarniania, klaskanie, ruchy szerokie, zamachowe), tu- łów (ruchy zamykające i otwierające ciało, ukłony, ruch do muzyki),
nogi (różne chody: na palcach, piętach, długimi skokami, przy spętanych nogach, podskoki, skoki, tupanie, itp.).
Wałkowanie ciasta.
Pomoce: kocyki Przebieg zabawy:
Cała podłoga to wielkie ciasto, które należy rozwałkować. Dziecko kładzie się na podłodze i turla się w dowolnych kierunkach. Można do zabawy wykorzystać także kocyki. Każde dziecko ma swój kocyk i turla się po nim. Dzieci również mogą zawijać się i turlać w kocu. 
Ślimak Pomoce: niepotrzebne
Przebieg zabawy:
Dzieci leżą na podłodze luźno wyciągnięte w dowolnej pozycji (na boku, na plecach, na brzuchu). Na umówiony sygnał zwijają się kłębek, tak jak ślimak chowa się do skorupki. Po ustaniu sygnału rozluźniają mięśnie i powracają do pozycji wyjściowej. 
Stymulacja sprawności manualnej :
Masy plastyczne – lepienie
Materiały i przybory: sól, mąka, woda .Sposób wykonania: Zmieszać taką samą ilość soli co mąki (wagowo, a nie objętościowo!). Dolać tyle wody, by uzyskać konsystencję plasteliny. Wody używać jak najmniej, gdyż zbyt duża jej ilość powoduje pękanie prac. Po wyrobieniu ciasto nadaje się do lepienia. Gotowe prace układa się na natłuszczonej folii aluminiowej, wkłada do nagrzanego piekarnika lub prodiża i wysusza („wypieka”) przez około 40 minut (zależy to od grubości ciasta, ilości wody i wysokości temperatury). Temperatura nie powinna przekraczać +150 stopni C, aby nie przypalić ciasta. Ciasto można wyjmować z piekarnika, gdy będzie twarde jak gips. Prace mogą również schnąć bez wypiekania, ale trwa to kilka dni (zależnie od grubości ciasta). Suche wytwory maluje się akwarelą bądź plakatówką, używając jak najmniej wody, bo ciasto ją szybko chłonie. Malować trzeba zdecydowanie, w miarę możliwości bez nanoszenia poprawek. Po wyschnięciu prace można polakierować bezbarwnym lakierem, Ale nie jest to konieczne. Uwagi: Ponieważ ciasto nie trzyma się dobrze w pozycji pionowej, łatwiej i lepiej jest wykonywać figury płaskie lub niezbyt duże. Wprawdzie można ulepić lalki, ale wówczas należy to robić na stożku zwiniętym z folii aluminiowej.
Wybrane przykłady ćwiczeń Rozwój percepcji wzrokowej
Chińskie cienie
Pomoce: lampa z reflektorem ustawiona za zawieszonym prześcieradłem, różne, posiadające charakterystyczny wygląd przedmioty (żelazko, butelka, czajnik, rower…)
Przebieg: Osoba prowadząca wyjaśnia, że zabawa ta polega na odgadywaniu rozpoznawaniu cieni znanych przedmiotów. Przedmioty te są następnie umieszczone między lampą a prześcieradłem tak, aby rzucały cień na prześcieradło. Dzieci odgadują – dając znać o tym, że wiedzą, przez podniesienie ręki. Uwagi o realizacji: Dzieci mogą również odgadywać - czyj profil widać na prześcieradle.
Rozwój percepcji słuchowej
Wielkoludy i krasnoludki
Pomoce: bębenek. Przebieg: Dzieci stoją w kole. Dorosły, mówiąc: „Maszerują wielkoludy” mocno, powoli uderza w bębenek. Uczestnicy zabawy maszerują na palcach z uniesionymi rękami. Na dźwięk szybkich i delikatnych uderzeń i hasło „Krasnoludki biegają szybciutko” zaczynają biegać w takt wystukiwanego rytmu. Uwagi o realizacji: Po pewnym czasie można dawać sygnał do zmiany tempa marszu jedynie przy pomocy bębenka.
Rozwój percepcji dotykowej
Co to za kształt?
Pomoce: kartonowe prostokąty z naklejonymi na nie wyciętymi z materiałów o różnej fakturze (papier ścierny, sztruks, folia aluminiowa…) kształtami figur geometrycznych, tekturowe karty z oznaczonymi za pomocą nakłuć konturami różnego rodzaju figur (figury geometryczne, litery, cyfry). Przebieg: Dzieci oglądają najpierw kształty figur i rozpoznają je. Następnie by udowodnić, że nasze ręce też umieją czytać, próbują kolejno rozpoznawać kształty z zawiązanymi oczami.
Rozwój wrażliwości węchowej i smakowej
Zakupy (do jakiego sklepu wchodzimy?)
Pomoce: krople wariantowe, frezje lub inne kwiaty o silnym zapachu, chleb, perfumy, proszek do prania, cebula…, opasy na oczy dla wszystkich uczestników zabawy. Przebieg: Dzieci oglądają i wąchają pomoce. Będą „na niby” odwiedzać różne miejsca. Z zawiązanymi oczami będą rozpoznawać za pomocą węchu – gdzie są, w jakim miejscu można spotkać zapach, który rozpoznały (np. chleb – piekarnia, itd.) Uwagi o realizacji: Dzieci przy rozpoznawaniu mogą korzystać również z dotyku. Podobnie można bawić się na rozpoznawanie zapachów kwiatów, warzyw, owoców, itp.
Rozwój wyobraźni
Co mogą ręce?
Pomoce: biały ekran (może to być ściana), źródło światła (lampa z reflektorem). Przebieg: Po zaciemnieniu pokoju rozpoczyna się „wyczarowywanie” za pomocą cienia rzucanego przez ręce prowadzącego zwierząt, postaci… Dzieci rozpoznają cienie i starają się naśladować ułożenie rąk osoby prowadzącej. Dorosły zachęca dzieci do włączania się w zaimprowizowaną scenkę (np. piesek goni wróbla itp.) 
Ćwiczenie uwagi
Nos – podłoga – lampa
Pomoce: niepotrzebne Przebieg zabawy: Osoba prowadząca poleca uczestnikom zabawy patrzeć na niego, słuchać uważnie, co mówi i wykonywać jego polecenia. Prowadzący mówi „nos”, a jednocześnie pokazuje palcem wskazującym lampę lub podłogę. Zabawa wywołuje wiele radości, bo dzieci najczęściej wykonują polecenia gestów, a nie słów.
Usprawnianie pamięci
Obserwatorzy
Pomoce: wskaźnik. Przebieg: Prowadzący wskazuje przedmioty znajdujące się w różnych częściach pokoju: stół, lampę, telewizor, półkę, itp. Dzieci w ciszy obserwują nazwy przedmiotów w tej samej kolejności. Uwagi o realizacji: Liczbę wskazanych przedmiotów można zmieniać w zależności od możliwości dzieci.
Powyższe przykłady stanowią jedynie niewielki fragment ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy z dziećmi w celu usprawniania różnych funkcji.
Możesz również modyfikować zabawy w zależności od możliwości własnych i podopiecznych. Więcej ćwiczeń usprawniających można znaleźć w publikacji Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Barbary Kaji (2001). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Ponadto warto również zapoznać się z następującymi publikacjami: Bogdanowicz, M. (1985), Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP; Bogdanowicz, M. (1979). Materiały do ćwiczeń Metodą Dobrego Startu. Gdańsk: WU UG; Gąsowska, T., Pietrzak - Stępkowska, Z. (1978). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP; Bogucka, J. (1989). Przykłady ćwiczeń schematu ciała, stymulacji psychoruchowej rozwoju dziecka, wskaźniki niedojrzałości dziecka 5 i 6 letniego, w: ABC rehabilitacji dzieci, cz.2, red. Borkowska, M. Pelikan, P. Warszawa; Wojewska - Wójcik (red.). Rehabilitacja dziecka z porażeniem mózgowym. Bydgoszcz: WOM; Zuchora, K. (1985). Wdech i wydech zawsze w zgodzie - ćwiczenia oddechowe dla przedszkolaków. Warszawa: KAW. METODA WERONIKI SHERBONE .
Założenia ogólne Metodą terapeutyczną o szerokich możliwościach zastosowania w pracy z dziećmi jest Metoda Ruchu Rozwijającego (DevelopmentalMovement), którą opracowała Weronika Sherbone. Jest to metoda niewerbalna, uaktywniająca język ciała i ruchu. Odwołując się do tej metody można za- łożyć, że ruch rozwijający świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej oraz dzielenia tej przestrzeni z innymi (co prowadzi do bliskiego kontaktu) służy rozwojowi dziecka i może być wykorzystywany w terapii zaburzeń rozwoju. Weronika Sherbone wyprowadziła swój system terapeutyczny z naturalnych potrzeb dziecka zaspokajanych w kontaktach z dorosłymi. Jego inspiracją było tak zwane baraszkowanie z matką, ojcem, które to zawierają bliskość fizyczną oraz emocjonalne ciepło. Dziecko musi mieć poczucie wyodrębnienia się od tego, co je otacza, poczucie istnienia jako indywidualności. Ta świadomość powstaje w dużej mierze dzięki doznaniom jakie płyną z poznawania własnego ciała i odczuwania go w kontakcie z elementami otoczenia, dzięki poruszaniu się w przestrzeni.
Według R. Labana z którego koncepcji wywodzi się omawiana metoda, poznanie własnego ciała i jego poruszania się w przestrzeni rodzi zaufanie zarówno do siebie, własnego ciała jak i poczucie bezpieczeństwa w dzieleniu przestrzeni z innymi. Można zatem powiedzieć, że daje możliwość współprzeżywania z innymi ludźmi, poczucie wspólnoty, łagodzi także lęk, poczucie zagrożenia, jakie czasem wywołuje konieczność dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi. Sherbone – uczennica Labana do swojej metody włączyła ćwiczenia, które są przydatne do wyrównywania wielu zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy jednocześnie występuje większa ilość deficytów w rozwoju psychoruchowym oraz problemów adaptacyjnych współistniejących z opóźnieniem w rozwoju psychicznym. Warunkiem powodzenia terapii jest zabawowa, radosna atmosfera, możliwość osiągania sukcesu w każdym ćwiczeniu oraz wspólna satysfakcja z pokonywania trudności. Dzieci wraz z rodzicami, instruktorami ćwiczą, ubrane w dresy, boso na podłodze. Ćwiczenia prowadzone są w parach. Grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka zawarte w Metodzie Ruchu Rozwijającego W. Sherbone:
1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała.
2. Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.
3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.
4. Ćwiczenia twórcze.
Przykłady ćwiczeń
Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:
a) służące wyczuwania własnego ciała: leżenie na plecach, na brzuchu, ślizganie w kółko na brzuchu, na plecach, kręcenie się w kółko na pośladkach, czołganie się.
b) służące wyczuwaniu nóg i rąk: podciąganie kolan do siadu skulonego, pchanie kolan do siadu prostego, maszerowanie i bieganie, podnoszenie wysoko kolan, chodzenie na palcach .
Wybrane przykłady ćwiczeń sztywnych nogach, na „gumowych” nogach.
c) wyczuwanie nóg: dotykanie palcami stóp u podłogi, uderzanie w podłogę piętami, uderzanie o podłogę całą stopą.
d) wyczuwanie łokci: dotykanie łokciami kolan, dotykanie łokciami kolan naprzemiennie.
e) wyczuwanie twarzy: wytrzeszczanie i mrużenie oczu, zabawne miny
f) wyczuwanie całego ciała: leżenie na plecach, turlanie się, leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni).
Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
a) ćwiczenia w parach – jedna osoba robi mostek (pozycja na czworakach), a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez, nad i dookoła,
b) Ćwiczenia w grupach – grupa tworzy „tunel”, reszta czołga się pod tunelem na plecach, brzuchu.
Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą
ćwiczenia „z” w parach (partner aktywny i partner bierny) - w pozycji siedzącej należy pchać partnera plecami starając się pokonać jego opór, a następnie zmiana ról, - ciągnięcie za kostki ćwiczącego leżącego na plecach lub brzuchu, - kołysanie (pozycja siedząca), tworzenie „fotelika” dla ćwiczącego pasywnie, obejmowanie go i łagodne kołysanie, - prowadzenie niewidomego, ćwiczący zamyka oczy i jest oprowadzany.
Ćwiczenie „przeciwko” w parach
„skała”, ćwiczący staje w rozkroku podparty lub siedzi mocno podparty o podłoże, współćwiczący próbuje przesunąć „skałę” pchając go lub ciągnąć w różnych kierunkach, - „worek”, to samo ćwiczenie ze współćwiczącym leżącym na plecach lub brzuchu, a także próba przewrócenia współćwiczącego na drugą stronę, - „paczka”, dziecko zwija się w kłębek, a współ- ćwiczący usiłuje „rozwiązać paczkę” ciągnąc go za ręce i nogi.
Ćwiczenia „razem” w parach (obydwaj partnerzy aktywni) –
partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają nie odrywając się od siebie, napierają na siebie plecami tak, aby obydwaj powstali, - kołysanie się, partnerzy siedzą przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami, trzymają się za ręce lub przeguby, na zmianę kładą się na plecy i są przyciągani przez partnera.
Ćwiczenia „razem” w grupie (trzy lub więcej osób) –
ćwiczenia skoczne: dwóch współćwiczących wspomaga osobę skaczącą, trzymając ją za dłonie i łokcie, - huśtanie: dwóch współćwiczących huśta trzeciego, trzymając go za kostki i nadgarstek.
Ćwiczenia twórcze
uczestniczący w ćwiczeniach proponują własne ćwiczenia rozwijające wszystkie aspekty ruchu, tańce.

TECHNIKI RELAKSACYJNE
Techniki relaksacyjne można zaliczyć do metod, które mają charakter uniwersalny, to znaczy, że mogą być stosowane zarówno w stosunku do dzieci jak i wobec dorosłych, zarówno w psychoterapii, jak i oddziaływaniu terapeutyczno – wychowawczym, o ile terapeuta posiada odpowiednie możliwości.
Wybrane przykłady ćwiczeń
Technika relaksacji według Jacobsona w wersji B.Kaji
Uczenie relaksacji według Jacobsona polega na wykonywaniu określonych ruchów rękami, nogami, tułowiem, twarzą w celu napinania i rozluźniania kolejnych grup mięśni. Powtarzane kolejno napinanie oraz rozluźnianie mięśni służy początkowo odczuwaniu różnicy we wrażeniach płynących z mięśnia napiętego, będącego w stanie kontrakcji i wrażeniach płynących z mięśnia rozluźnionego. Relaksacji jako nawyku rozluźniania własnych mięśni uczymy się stopniowo. Początkowo należy uczyć się zmniejszania napięcia jakiejś określonej grupy mięśni, przykładowo łydek, a następnie innych grup mięśni nie zapominając jednocześnie o kontynuacji ćwiczeń rozluźniających i napinających poprzednio ćwiczone mięśnie. Według Jacobsona seria codziennych, systematycznych ćwiczeń stopniowo rozwija umiejętność automatycznego odprężania mięśni. W związku z tym, sama myśl czy zamiar rozluźnienia napięcia wystarczy do uzyskania tego stanu bez potrzeby wykonywania jakichkolwiek ruchów. Do tego sprzyjające jest również zjawisko rozprzestrzeniania się relaksacji, co oznacza, że z chwilą kiedy jedna z grup mięśni rozluźnia się, rozluźniają się także inne, nawet te pozostające poza naszą kontrolą (np. serca, mięśni trzewnych, mięśni pracujących wewnątrz klatki piersiowej). Jacobson wyklucza stosowanie autosugestii (poleceń typu: moje ręce są ciężkie, odprężone…) dopóki nie jest opanowane mechaniczne odprężanie mięśni. W wersji Kaji (2001) zastosowanie techniki Jacobsona polega na wykonywaniu przez nie celowych ruchów wymagających przeplatania dwóch stanów: napinania i rozluźniania mięśni w czasie zabawy, którą można nazwać „zabawą w silnego i słabego”. Umiejętność odczuwania wrażeń płynących z mięśnia rozluźnionego jest szczególnie ważna między innymi dla dzieci nadpobudliwych, ponieważ większość z nich nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich mięśnie są w stanie ciągłego napięcia.
Schemat ćwiczeń obejmuje kolejno: ręce, nogi, mięśnie tułowia, szyi oraz twarzy. Mówimy dzieciom, że będą bawić się w „silnego i słabego”. Wtedy gdy bawimy się w „silnego” mocno naprężamy nasze mięśnie, np. rąk, a rozluźniamy je wówczas, gdy bawimy się w „słabego”. Możemy przy tym wprowadzić postacie z bajek, opowiadań czy aktualnych seriali telewizyjnych, z którymi się identyfikują np.. Gucio jest silny, bo najadł się nektaru. Im starsze dzieci tym mniej potrzebne staje się wprowadzanie postaci z bajek.
Przykład opisu przebiegu ćwiczeń.
Dzieci leżą wygodnie na kocykach bądź na dywanie. Nogi mają swobodnie wyciągnięte, a głowa jest złożona na małej poduszce. Ramiona wyciągnięte mają być tak wzdłuż tułowia, by się nie dotykały (w późniejszym etapie można przeprowadzić także ćwiczenia w pozycji siedzącej).
1. Zegnij prawe ramię tak, by naprężyć biceps. Jesteś silny, bardzo silny, naprężaj mocno. (przez kilka sekund) Czujesz, jak bardzo napięte są twoje mięśnie? A teraz jesteś słaby, rozluźnij napięte mię- śnie, połóż z powrotem rękę na dywanie. Teraz wyraźnie czujesz, jak rozluźniły się twoje mięśnie.
2. To samo, ale z lewą ręką.
3. Naciśnij, jak możesz najsilniej, pięścią prawej ręki na klocek (z tworzywa sztucznego) położony po twojej prawej stronie – jesteś silny, twoje mięśnie są napięte. A teraz rozluźnij mięśnie, jesteś znowu słaby, nie naciska już, czujesz ulgę, mięśnie rozluźniły się.
4. To samo, tylko z pięścią lewej ręki. A teraz odpocznij chwilę, leż i oddychaj spokojnie, równo, ręce twoje odpoczywają. 27Wybrane przykłady ćwiczeń
5. A teraz silna i słaba będzie twoja prawa noga. Włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśni, wypuszczasz klocek.
6. To samo ćwiczenie, tylko z lewą nogą. 7. A teraz zobaczymy, czy masz tyle siły, by napełnić powietrzem swój brzuszek. Wciągnij mocno powietrze w płuca i napnij brzuszek jak balon, a teraz wypuść powietrze, rozluźnij mięśnie, czujesz ulgę. 8. Naciśnij mocno głowę na poduszkę, na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno, a teraz rozluźniasz mięśnie, głowa nie naciska na poduszkę, odpoczywa, czujesz ulgę.
9. Jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków. Marszczysz czoło, jeszcze mocniej, a teraz rozluźnij mię- śnie, niech odpoczną, czoło jest gładkie.
10. Twoje oczy też możesz mocniej i słabiej zaciskać powiekami. Spróbuj teraz zacisnąć mocno powieki, jeszcze mocniej, a teraz rozluźnij je, odpocznij.
11. A teraz zaciśnij mocno szczęki, żeby dotykały zębów. I górna i dolna szczęka jest silna, zęby mocno naciskają na siebie. A teraz rozluźnij szczęki, czujesz ulgę.
12. Ułóż wargi tak jakbyś chciał powiedzieć „och” (lub zrób ryjek jak u małej świnki) i napnij mocno mięśnie ust, a teraz rozluźnij mięśnie.
Relaksacja neuromięśniowa według George’a S. Everly’ego i Roberta Rosenfalda.
Ćwiczenia relaksacyjne można polecić także rodzicom. Poniżej znajdują się przykłady ćwiczeń relaksacyjnych według George’a S.Everly’ego i Roberta Rosenfalda. Informacja wstępna: Na początku XX wieku prowadzone były badania na uniwersytecie HARVARDA, które wykazały, że stres i lęk są związane ze wzmożonym napięciem mięśniowym. Napięcie to jest uwarunkowane skróceniem, czyli skurczem, włókien mięśniowych. W związku z tym zredukowanie napięcia mięśniowego wpływa bezpośrednio na redukcję stresu i lęku i daje krótkotrwałą ulgę. Dzięki właściwie przeprowadzonej relaksacji neuromięśniowej osiągnąć można ogólne odprężenie całego organizmu, spokój umysłu, znacznie większą koncentrację. Elementy te z pewnością ułatwią i zintensyfikują specyficzne rozwiązanie szeregu sytuacji zadaniowych. Relaksacja neuromięśniowa jest umiejętnością czynną i jak każda umiejętność, wymaga systematycznego ćwiczenia, cierpliwości, koncentracji na tym, co będzie wykonywane. Powinna ona odbywać się w odpowiednim miejscu. Tutaj przedstawione zostaną jedynie niektóre elementy. Właściwe ćwiczenia powinny być wykonywane w domu w odpowiednich warunkach (powinno zostać znalezione odpowiednie, spokojne miejsce, pozbawione zakłócających bodźców, ostrego światła, elementów wpływających na dekoncentrację. Powinno się mieć wygodne krzesła, na których wykonywane będą odpowiednie ćwiczenia, chociaż relaksacja może być użyteczna, gdy przeprowadza się ją leżąc w łóżku, gdyż może pomóc spokojnie zasnąć. Przed rozpoczęciem relaksacji należy rozluźnić ciasne części garderoby, zdjąć okrycie wierzchnie (marynarkę, kurtkę, wszystko co uciska) krawat, okulary, itp. System tej relaksacji wymaga, aby każ- da grupa mięśni była naprężona dwukrotnie przez około 5 sekund. Można naprężać każdą z grup mięśni nawet do siedmiu razy, jeśli czujemy utrzymujące się w nich jeszcze napięcie. Napięcia mięśnia nie można utożsamiać z jego naciągnięciem. Przy naciąganiu mięśnia odczuwany jest również ból w sąsiednich stawach; mięsień zaczyna drżeć lub dygotać tak, że nie można nad tym zapanować. Należy zastosować wówczas mniejszy stopień napięcia lub unikać tego ćwiczenia. Relaksacja neuromięśniowa całego ciała trwa około 20 minut. Podczas skurczów mięśni nie wstrzymujemy oddechu, oddychamy normalnie, wdychając powietrze przy napinaniu mięśni, wydychając przy rozluźnianiu. Uczestnicy siadają wygodnie na krzesłach. Prosimy, aby postarali się poczuć swobodnie. Zamykamy oczy. Koncentrują się na oddychaniu. Powietrze przechodzi przez nozdrza, dociera do płuc. Przy wdechu klatka piersiowa i żołądek rozszerzają się, przy wydychaniu, zapadają. Koncentrują się tylko na oddychaniu. Wybrane przykłady ćwiczeń 28 Zwracamy uwagę na to, że najpierw będziemy opisywać każde ćwiczenie relaksacyjne, a później wszyscy będą je wykonywać. Klatka piersiowa Zaczynamy od klatki piersiowej. Mówimy, że za chwilę wezmą bardzo głęboki oddech. Spróbują wciągnąć w płuca niemal całe powietrze znajdujące się wokół nich. Dajemy znak do bardzo głębokiego wdechu. Zatrzymują powietrze przez kilka sekund. Rozluźniają się i wypuszczają całe powietrze z płuc, powracają do normalnego oddychania. Pytamy, czy zauważyli napięcie w klatce piersiowej przy wdechu i odprężenie przy wydechu. Niech spróbują w myśli określić różnicę między napięciem a odprężeniem. Powtarzamy ćwiczenie. Pytamy, czy odczuli odprężenie. Zwracamy uwagę na to, by koncentrowali się na różnicy między napięciem a odprężeniem we wszystkich grupach mięśni, którymi będziemy się zajmować. Dolna część nóg Stawiają obie stopy płasko na podłodze. Trzymając palce nóg na podłodze podnoszą jednocześnie obie pięty najwyżej jak mogą. Utrzymują kilka sekund. Rozluźniają mięśnie – pięty opadają lekko na podłogę. Powinni odczuć skurcz w tylnej części łydek. Przy odprężeniu mogą odczuwać mrowienie, ciepło. Przerwa 10 – 15 sekund. Trzymając nadal pięty na podłodze podnoszą równocześnie palce obu stóp bardzo wysoko, najwyżej jak mogą. Utrzymują pozycję przez kilka sekund. Rozluźniają mięśnie opuszczając palce stóp na podłogę. Przerwa 15 sekund. Powtarzamy ćwiczenie. Powinni odczuwać w dolnej części nóg mrowienie, ciepło lub ciężkość wskazującą na rozluźnienie. Przerwa 20 – sekundowa. Ręce Obie dłonie równocześnie zaciskają mocno pięści. Utrzymują przez kilka sekund – rozluźniają. Przerwa 5 – sekundowa. Powtarzamy ćwiczenie. Przerwa 5 – sekundowa. Rozstawiamy palce obu dłoni najszerzej, jak można. Utrzymują przez kilka sekund, rozluźniają mię- śnie. Przerwa 3 – sekundowa. Powtarzamy ćwiczenie. Przerwa 20 –sekundowa. Barki Zwracamy uwagę, że mamy skłonności do magazynowania napięcia i stresu w barkach. Ćwiczenie polega na swoistym wzruszaniu ramion. Staramy się dotknąć barkami do uszu. Unosimy barki do góry najwyżej, jak potrafimy. Utrzymujemy przez kilka sekund, rozluźniamy mięśnie. Powtarzamy ćwiczenie. Koncentrujemy się na odczuciu ciężkości w barkach. Przerwa 20 – sekundowa. Twarz Zajmujemy się teraz obszarem twarzy. Rozpoczynamy od ust. Uśmiechamy się tak szeroko, jak tylko możemy, od ucha do ucha, bardzo szeroko. Utrzymujemy tę pozycję przez kilka sekund, rozluźniamy mięśnie. Powtarzamy ćwiczenie. Ściągamy usta w taki sposób, jak byśmy chcieli kogoś pocałować (kształt litery O). Utrzymujemy tę pozycję przez chwilę i rozluźniamy mięśnie. Przerwa 5 – sekundowa. Powtarzamy ćwiczenie. Przerwa 10 – sekundowa. Przy zamkniętych oczach podnosimy brwi najwyżej, jak potrafimy. Utrzymujemy pozycję przez kilka sekund i rozluźniamy mięśnie. Przerwa 15 sekundowa. Powtarzamy ćwiczenie. Robimy krótką przerwę, abyśmy poczuli odprężenie twarzy. Przerwa 20 – 25 sekund. Zakończenie Przy nadal zamkniętych oczach przekazujemy uczestnikom, żeby odprężyli większość głównych mięśni swojego ciała. Aby upewnić się, że wszystkie mięśnie zostały rozluźnione, wymieniamy jeszcze raz w odwrotnej kolejności mięśnie, które przed chwilą były aktywizowane i rozluźniane. Zaznaczamy, że podczas wymieniania przez nas poszczególnych grup mięśni, powinni rozluźnić się jeszcze bardziej. Będą czuli ciepłą falę odprężenia, spływającą w dół przez całe ciało. Poczują teraz odprężenie mięśni czoła, następnie odprężenie schodzi do oczu i policzków, towarzyszące odprężeniu poczucie ciężkości zstępuje do szczęk, szyi, i karku, przez kark do klatki piersiowej, żołądka, ramion.
Wybrane przykłady ćwiczeń i dłoni. Odprężenie zstępuje do nóg, ud, łydek i stóp. Teraz zapewne czujecie, że całe ciało jest ciężkie, bardzo rozluźnione. Jest to przyjemne odczucie, macie trochę czasu, żeby cieszyć się z uczucia odprężenia. Przerwa 2 minuty. Przebudzenie Uczestnikom przekazujemy informację, że chcielibyśmy, aby skierowali swoją uwagę na siebie i otaczający świat. Będziemy liczyć od 1 do 10. Z każdą liczbą będziecie czuli, jak umysł staje się coraz bardziej czujny, a ciało coraz bardziej ożywione i pełne siły. Gdy dojdziemy do 10, otworzycie i poczujecie się lepiej niż w którymkolwiek momencie całego dnia rześcy, ożywieni, pełni sił i chęci do podjęcia swoich zajęć. Zaczynamy liczenie: 1, 2 – czujecie się coraz bardziej rześcy 3, 4, 5 – jesteście coraz bardziej rozbudzeni 6, 7 – zaczynacie rozprostowywać dłonie, stopy 9, 10 – otwieracie oczy Czujecie się rześcy, rozbudzeni, umysł jest jasny, a ciało pokrzepione. Omówienie Pytamy jak się czują po wykonaniu tych ćwiczeń relaksacyjnych. Czy są rozluźnieni, zrelaksowani, czy też nie. Przypominamy, że ten zestaw ćwiczeń powinni wykonywać minimum 2 razy dziennie: rano i wieczorem. 

TECHNIKI PARATEATRALNE
Technika zmiany ról.
Technikę zmiany ról może zostać wykorzystana szczególnie w pracy z dziećmi przejawiającymi zaburzenia emocjonalne. Technika zamiany opiera się na założeniu, że rola jaką będzie odgrywać dziecko powinna dać mu możliwość zdobywania nowych doświadczeń mających charakter wychowawczo – terapeutyczny. W praktyce oznacza to, iż przykładowo dla dziecka z objawami lęku w interakcjach społecznych organizujemy zabawę, w której to ono gra rolę nauczyciela, a nauczyciel przyjmuje rolę dziecka. Na przykład można zacząć od zabawy w lekcję rysunków, kiedy to nauczyciel (dziecko) poleca dziecku (terapeucie) wykonanie jakiegoś rysunku. Warto tu zaznaczyć dziecku, iż może ono krytykować pracę dziecka (terapeuty), dozwolone jest także wyrażanie niezadowolenia czy wydawanie polecenia poprawy rysunku. Daje to możliwość, zwłaszcza dziecku nieśmiałemu, poszerzyć swoje doświadczenia psychologiczne o nowe (powinny być one pozytywne) związane z przyjęciem roli kogoś ważnego w mniemaniu dziecka (Kaja, 1986). W kolejnych seansach warto poprosić dziecko o odegranie roli innego dorosłego, na przykład lekarza, do którego przychodzi dziecko (terapeuta) uskarżając się na ból gardła. Inne role z kolei powtarza się w przypadku występowania zachowań agresywnych u dziecka. W tym wypadku należy przede wszystkim dążyć do tego, by dziecko mogło wczuć się w sytuację poszkodowanego. W tym celu dobiera się odpowiednie role. Przykładowo tematem może być jakaś sytuacja przytoczona przez samo dziecko. Warto wtedy, by dziecko zbliżyło się do stanu psychicznego osoby będącej ofiarą sytuacji. Można także wykorzystać tu zabawę w telefonowanie z zachowaniem omówionych wcześniej zasad. Dziecko nieśmiałe może wówczas otrzymać rolę osoby wzywającej pomocy lekarskiej do chorego dziecka, natomiast agresywnemu można polecić, by zadzwonił do osoby poszkodowanej i przeprosił ją. Inne techniki parateatralne Teatr palcowy, można rozumieć jako teatr, w którym dziecko samodzielnie na palcach swojej ręki rysuje główki różnych postaci i uzgadnia wspólnie z nauczycielem czy terapeutą to, co będzie odgrywał. Mogą to być różne wydarzenia: sytuacje występujące w domu, na podwórku czy w przedszkolu. Po czym dziecko samo ustala, który palec, kim będzie i układa dialogi między osobami.
Teatrzyk kukiełkowy jest formą teatrzyku, gdzie dzieci samodzielnie wykonują kukiełki, które potem wykorzystywane są w różnych sytuacjach. Scenariusz przedstawienia nakreśla się jedynie w bardzo ogólny sposób. Zabawa kończy się omówieniem z dziećmi jej przebiegu z uwzględnieniem próby oceny, dlaczego dana sytuacja rozwinęła się tak, a nie inaczej. Teatrzyk wyboru to kolejna forma teatrzyku, w którym nauczyciel ustala z dziećmi temat zabawy, a następnie wybiera jedno dziecko. Na zakończenie określa rolę jaką będzie pełnić. Potem dziecko samo dobiera dla siebie współautorów, którym przydziela role. W zabawie tego typu konieczne jest kontrolowanie tego jak rozwija się sytuacja by móc zapobiegać potencjalnie niebezpiecznym czy drastycznym momentom. Ważne jest, by w proponowanych zabawach zwrócić uwagę na to, żeby dzieci same podejmowały inicjatywę dotyczące wyboru tematu zabawy, podziału ról i jej przebiegu. Proponowane techniki obok oddziaływań terapeutycznych dają także możliwości diagnostyczne, co umożliwia weryfikowanie diagnozy także w trakcie terapii.
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Sala Doświadczania Świata jest to specjalnie przygotowane pomieszczenie, wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Głównym zadaniem jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców w atmosferze relaksu.

źródło:
pm4lubin.szkolnastrona.pl/index.php?c=getfile&id=18
Opracowanie: Aurelia Romaniec



Spis literatury cytowanej :
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S - ka Doroszewska, J. (1989). Pedagogika specjalna. Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń do normy. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossoliń- skich Wydawnictwo.
Informator dla rodziców dzieci w wieku 0 – 7 lat. Wczesne wspomaganie rozwoju. Łódź 2008. Gajewska, E. (2006).
Upośledzone Ja. www. biblioteka. pl/articleHulsegge Jan (1993) Ad Verheul, Snoezelen nieco inny świat, GielasRehabilitations – technik GmbH, Kraków Jankowska, A. (2009).
Jak wychowywać przedszkolaka. Bielsko – Biała: Wydawnictwo Dragon Sp. z o.o. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka.
Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej Kielar – Turska, M., Białecka – Pikul, M. (2004).
Wczesne dzieciństwo. W: Harwas – Napierała, Trempała (red).
Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kościelak, R. (1984).
Psychologia kliniczna upo- śledzenia umysłowego. Gdańsk: Uniwersytet Gdański – Skrypty uczelniane. Kościelska, M. (1984).
Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. Warszawa: PWN. Kościelska, M. (1995).
Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN. Łakomy, D., Trojańska, M. (2008).
Doskonalenie harmonii, gracji i precyzji poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia. W: Pileccy (red). Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kowalewski, L. (2008).
Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych. W: Obuchowska (red).
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSIP Majewicz, P. (2008).
Gry i zabawy usprawniające uwagę i pamięć W: Pileccy (red).
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Muszyńska, E. (2008).
Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych. W: Obuchowska (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSIP Olszewski, S. (2008).
Zabawy i gry rozwijające funkcje percepcyjne i wyobraźnię. W: Pileccy (red). Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Parys, K. (2008).
Zajęcia stymulujące sprawność manualną. W: Pileccy (red).
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pennock, K. (1994).
Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu. Bookinista – Graffiti BC Toruń. Pilecka, W. (2008). Psychoruchowy rozwój dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. W: Pileccy (red).
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pilecka, W., Wolska, D. (2000).
Gdy jesteśmy rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo JAK Andrzej Choczewski. Piszczek, M. (2006).
Dziecko, którego rozwój emocjonalno – poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia.
Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Popielicki, M. (2001).
Kryzys psychiczny rodziców w związku z pojawieniem się w rodzinie dziecka niepełnosprawnego Twardowski, A. (2008).
Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: Obuchowska (red). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSIP Ziemska, M. (1986). Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz