DRAMA w rozwijaniu kompetencji językowej u dzieci z ZA.
Jestem
logopedą i przez jakiś czas pracowałam w konwencji gabinetowej. Dość często dzieci ze spektrum autyzmu (ZA), sprawiały, że czułam dużą niemoc.
Trzeba było poszukać innych rozwiązań i innych strategii.
Mozolnie powtarzane ćwiczenia , wiele nie wnosiły, a sprawiały, że
ćwiczenia i nauka robiły się nudne. Poznałam też klasyczne TUSY (Treningi Umiejętności Społecznych)
i pomyślałam bardziej o warsztatach niż o wykładach typu: Macie
tak czuć a nie tak.... lub Pani na zdjęciu A uśmiecha się co więc
czuje? Kurcze to nie o to biega, to się ma nijak do realnego życia
pomyślałam. Przeglądając kiedyś neta natrafiłam na coś
ciekawego i tu zamieszczam:
Program
Floor time i dramę w terapii logopedycznej zastosowaną przez Karinę
Szafrańską. Floor
Time – to program wszechstronnej stymulacji rozwoju dziecka, z
naciskiem na rozwój emocjonalno-społeczny (Stanley Greenspan) czyli
coś co zaczęło mnie kręcić ostatnio. Głównym
celem jest sprawienie by dziecko stało się elastyczne, zyskało
umiejętność koncentracji i dwustronnej komunikacji ze światem.
Ważną
strategię FLOOR TIME stanowi "przywództwo" dziecka.
Terapeuta
lub rodzic jest tutaj pobocznym asystentem, natomiast pacjent
reżyserem swoich poczynań. Terapia ma formę dramy.
POLECAM:
http://vfire.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi?KAT=%2Fpublic%2Fexpertus%2Fpar%2Fedu%2F&FST=data.fst&FDT=data.fdt&ekran=ISO&lnkmsk=2&cond=AND&sort=-1&mask=2&F_00=10&V_00=Drama+
http://niegrzecznedzieci.org.pl/projekty/2009-drama-w-rozwijaniu-kompetencji-komunikacyjnych-u-dzieci-z-za/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz