poniedziałek, 2 stycznia 2017

PLAN TERAPII Adhd – 9 PUNKTOWY PROGRAM.



Najważniejsze w tym wszystkim to ZŁAMAĆ ZAKLĘCIE/ETYKIETĘ zaczynając od zmiany swoich wzorców zachowań, ale i  zmiany zachowania dziecka poprzez wprowadzenie reguł, rytuałów np. : poprzez wprowadzenie stałych pór na obiad, pozdrawianie dziecka które przychodzi ze szkoły do domu, czy porządkowanie dnia codziennego (Trening dla rodziców).

  ZASADY:

1. DUŻO MIŁOŚCI I UWAGI.
2. WIĘCEJ SPOKOJU I OPANOWANIA.
3. JASNE I PROSTE SŁOWA.
4. STAŁE STRUKTURY I REGUŁY.
5 .MOTYWACJA I NAGRADZANIE.
6. WSPIERAJCIE POZYTYWNE CECHY I TALENTY.
7. ĆWICZ KONCENTRACJĘ I ODPRĘŻENIE.
8. WYWAŻONE ODŻYWIENIE SIĘ.
9. DUŻO RUCHU NA ŚWIEŻYM POWIETRZU. (SPORT PRZYNOSI RELAKS I ZRÓWNOWAŻENIE).

a więc zacznijmy od końca:)

9. DUŻO RUCHU NA ŚWIEŻYM POWIETRZU. Obok wyważonego odżywiania się, odpowiedniej ilości snu i wolnego od stresu oraz harmonijnego otoczenia- dużo ruchu to podstawa!!!!
8. WYWAŻONE ODŻYWIENIE SIĘ. Zwracajcie uwagę na to co jej wasze dziecko. Dbajcie o jego zrównoważoną i pełnowartościową dietę. Bawcie się także, w piękne przyrządzanie potraw w myśl zasady najpierw jedzą oczy:)
7. ĆWICZ KONCENTRACJĘ I ODPRĘŻENIE.(joga dla dziecka i rodzica)
W rodzinach z adhd zwykle często cała rodzina jest wyczerpana, ciągłym stresem wynikającym z piętrzących się  konfliktów. Dzieciaki z powodu adhd przeżywają swoistego rodzaju chaos w głowie właśnie z powodu szczególnego przetwarzania impulsów (Mózg u nich  to prawdziwa dżungla) . Poza tym dzieciaki te często żyją w natłoku uczuć takich jak: napięcie, brak spokoju, nieuwaga, rozproszenie i uczucie przeciążenia zadaniami. Dlatego muszą  uczyć się  SORTOWAĆ swoje uczucia i kierować je na uporządkowane tory, aby umożliwić i skoordynować ( planowe myślenie, działanie i adekwatne do sytuacji wyrazić swoje odczucia).
Mega ważne jest również, aby nauczyć dzieciaki, jak po fazie aktywności WYŁĄCZYĆ SIĘ!!!, JAK SKIEROWAĆ SWOJĄ UWAGĘ NA OKREŚLONA RZECZ, A POTEM ODEJŚĆ OD CODZIENNOŚCI I ODPRĘŻYĆ SIĘ.
CO zrobić aby nauczyć dziecko faz spokoju i odprężenia? sposobów jest mnóstwo np:
zapisać się  na kurs jogi,
włączcie fazy odpoczynku w wasz plan dnia, odprężenie pomoże zlikwidować agresje, znaleźć drogę do wewnętrznego spokoju i zrównoważenia. np. (gdy dziecko wraca ze szkoły lub przed pójściem spać rytuał słuchania płyty Cd, podróże w świat fantazji, wykonanie ćw spokojnego oddychania lub jogi).

Ważna jest jak zwykle konsekwencja. 

Przy przy zabawie w koncentrację fajnym pomysłem są puzzle lub gry memory, wspólne wymyślenie historii i opowiadanie jej na głos.

6. WSPIERAJCIE POZYTYWNE CECHY I TALENTY.

5. MOTYWACJA I NAGRADZANIE.
Dzieci z adhd  często nie potrafią prawidłowo odczytać tego co się do nich mówi, i dlatego nie mogą wyciągnąć żadnych konsekwencji dla swojego zachowania. Przestrzeganie określonych reguł i wypełnienie zadań przychodzi im trudno.

Zwracajcie uwagę aby regularnie chwalić pociechę, gdy coś dobrze zrobiła.


UMIESZ TO PRZECIEŻ DOBRZE ZROBIĆ , JA TO WIEM!.


Chwalcie je nie tylko za same sukcesy ale i za drogę do osiągnięcia czyli gotowość do wysiłku. Dzięki temu dziecko uczy się jakie są oczekiwania w stosunku do niego i jak zgodnie z tym może kierować swoim zachowaniem. Wasze uznanie, pozytywny odzew wzmocnia jego zaufanie do siebie i  dodadzą mu odwagi. Zawsze na pierwszym miejscu stawiajcie  JEGO MOCNE STRONY.

CODZIENNIE na nowo motywujcie dzieciaka i przypominajcie mu o swoich obowiązkach: tak pięknie się bawisz, chciałabym aby po skończeniu posprzątał zabawki.. wyjaśnijcie , że następnym razem będzie czysta podłoga do kolejnej zabawy .
Najpierw obowiązki potem przyjemności:) tzn Oczywiście możesz się pobawić na dworze, ale najpierw odrób zadanie domowe, Potem wytłumacz ze , ze polu będzie się radośnie bawić i wieczorem nie będzie musiało odrabiać lekcji.

Sporządźcie z dzieckiem system nagradzania, określcie reguły do przestrzegania i co dziecko otrzyma za ich przestrzeganie i wypełnianie. np. bonusy naklejki, wspólne wyjście gdzieś tam;)


4 STAŁE STRUKTURY I REGUŁY. Dzieciaki z adhd potrzebują stałych wzorców dzięki którym oprą się w przyszłości i znajdą oparcie. Potrzebują ich jako zewnętrznej struktury , aby  z jej pomocą móc stworzyć własną strukturę.

Struktury powinny być wiążące dzieci i rodziców. One pomagają odnaleźć porządek i oparcie całej rodzinie.
Sami bądźcie przykładem dla dzieci.
Róbcie niektóre rzeczy wspólnie i pokazujcie pozytywne sposoby zachowania.
Zwracajcie uwagę na regularność i równomierność  to zapewni pewność i orientacje.
Ważne tez są stałe  rytuały:  RZECZY KTÓRE MUSZĄ BYĆ WYKONYWANE STALE W DOMU ( Obowiązki).
Odrabianie zadań domowych,
instrukcje , aby dziecko mogło wykonać prace samodzielnie nie odbiegając myślami i nie dając się zdekoncentrować przez inne rzeczy.)

Pomóżcie  W POMAGANIU DZIECKU W ZNALEZIENIU SYSTEMU ODPOWIADAJĄCEMU WSZYSTKIM WYMAGANIOM I ZADANIOM CODZIENNOŚCI poprzez np.:
 plany/ listy z zadaniami do wykonania,
sekwencje obowiązków np.:
sprzątania pokoju, czy odrabiania lekcji


3. JASNE I PROSTE SŁOWA.
Nie wypowiadajcie próśb czy pytań o których można dyskutować.
Tylko : Chciałabym abyś to teraz zrobił.

Wyznaczajcie jasne reguły i wyraźnie zaznaczcie granice. Co? i kiedy? Ewentualnie  jakie grożą  konsekwencje gdy tego nie zrobi.

Pozostańcie wytrwali , aż zauważycie ,że dziecko Was zrozumiało.
Konfrontujcie się z waszym dzieckiem zawsze z pewnością siebie i zdecydowaniem.
W ten sposób uczy się ono od was  jasnego formułowania tego co chce wyrazić  i odnoszenia się do tego co robi.

            

2. WIĘCEJ SPOKOJU I OPANOWANIA. ŻEBY TO OSIĄGNĄĆ TRZEBA ZADBAĆ O SIEBIE, DAĆ SOBIE WIĘCEJ PRZESTRZENI, CZASU  NA WYPOCZYNEK ,JAKOŚ ZAPEWNIĆ SAMEMU SOBIE SWÓJ CZAS WOLNY, ABY CHOĆ NA CHWILĘ ODEJŚĆ OD KONFLIKTÓW I NAPIĘĆ -PO PROSTU

    zostawić wszystko i pozwolić sobie na czas wolny. Nie miejcie wtedy wyrzutów sumienia, lecz dajcie sobie do tego prawo. Prawo do wolnego dla siebie czasu.

Więcej wychowawczych kompetencji dla  dziecka mamy gdy sami promieniujemy siłą, spokojem i zrównoważeniem.
Żeby moc pokonać problemy wychowawcze i trudności rodzinne, potrzebujecie wewnętrznej stabilizacji. Nie denerwujcie się tak bardzo jeżeli wasze dziecko znów nabroi. Jeżeli wasz maluch szaleje i krzyczy pozostańcie spokojni i stanowczy.
Wasz spokój wyrazi się przez wasz sposób mówienia.


1.DUŻO MIŁOŚCI I UWAGI.
 Czyli więcej przestrzeni w napiętej relacji dziecko-rodzic, jeżeli dzieci są przekorne, kłócą się, są bardziej agresywne, -to znak duszy , robią to by być w centrum zainteresowania. PROSZĘ CIĘ BĄDŹ DLA MNIE DOBRA , PRZECIEŻ TAK BARDZO CIĘ POTRZEBUJĘ. WSPIERAJ MNIE I NIE KRZYCZ NA MNIE!


Tak często doświadczają odrzucenia, krytyki itp. rzeczy , że żyją w strachu że nikt ich nie będzie lubił, a nawet nie rzadko dochodzą do wniosku,że pewnego dnia zostaną całkiem same.

Zwłaszcza w sytuacjach trudnych wspierajcie dzieci, okazując troskę, uświadamiajcie dziecku , że jesteście wewnętrznie z nim, że nie zostawicie go samemu sobie. ( okazujcie zrozumienia dla popełnianych błędów).

powodzenia,M

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz