środa, 11 stycznia 2017

Inteligencja językowa(2) - planowanie wypowiedzi, wyrażanie samego siebie i obrona własnego zdania.




    Jako logopeda i psycholog pracujący z dziećmi z ZA skupię się w tym miejscu  na 3 podstawowych kwestiach :
1. inteligencji posługiwania się słowem 
2. inteligencji osobistej
3.inteligencji społecznej.



INTELIGENCJA JĘZYKOWA:

   Posługiwanie się językiem w celu rozwiązywania problemów to meritum. Innymi słowy to osiąganie swojego celu - mówiąc, dzięki mówieniu. Dzieci stosują rozmaite sposoby i są w tym niesamowite. Czasem jednak dzieciaki z trudnościami: ze spectrum, z adhd i innymi problemami mają problem z komunikacją, wyrażeniem siebie czy osiąganiem celu. Powoduje to , że stają się impulsywne, szybko wybuchają czy wręcz przeciwnie wycofują się z mówienia (milczą), niecierpliwią lub po prostu jąkają. Do tych trudności przykleja się zwykle lęk, który towarzyszy sytuacjom społecznym i potęguje uczucie niezrozumienia - i tak błędne koło zamyka się.

Czasami słowa po prostu nie chcą przyjść i nie przyjdą ,  jeśli ich tam nie ma , choćbyś nie wiem jak się starał . ( dziecko 6 lat)


Jak możemy i pomóc?
           
TRENING SYTUACJI.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH.
SAMO ŻYCIE.(narady rodzinne, wspólne rozwiązywanie problemów, trudności, uwzględnianie swoich punktów widzenia, itp.)

np.:  

  • Jak przekonywać innych członków rodziny do swoich pomysłów. Wyjazd wakacyjny:) przekonanie innych.

 
Dziecko najpierw uważnie wysłuchało członków rodziny , a potem wyjaśniło dlaczego każdy z nich dobrze by się bawił w miejscu , które ona wybrała i które proponuje.


  • Porównywanie ofert atrakcyjnej sprzedaży- problem zepsuta kuchenka:) 
 Najpierw oglądamy z dzieckiem oferty a potem wybieramy w/g zasady (kryterium) przystępna cena i fakt , że jest ona rekomendowana przez konsumentów jako najlepszy zakup.


  • Kasia zdenerwowała się, bo kupiła bardzo drogi zegarek,   który popsuł się już  po roku.
 Mama przekazuje dziecku, że najpierw dzwoni do salonu napraw.
Mówi co się dowiedziała tzn przez telefon  powiedzieli jej ze naprawa będzie kosztowała tyle samo co nowy zegarek.

 Napisała więc do producentów, ale gwarancja wygasła.

Napisała ponownie i tym razem przekonała producentów. 


Nauka rozwiązywania problemów dzięki językowi ( mówionemu czy pisanemu).

Zdj.


Jak rozwija się inteligencja językowa?

Rozwija się już w niemowlęctwie kiedy dziecko słucha słów i gaworzy w odpowiedzi, tworzy się relacja.Później owy rozwój jest kontynuowany podczas doświadczeń mówienia i słuchania, w tym także mówienia do siebie.

Czasem moje najlepsze rozmowy są wtedy , kiedy rozmawiam ze sobą bo nikt mi wtedy nie przerywa.(dziecko lat 5)

            W zwykłej rodzinie IJ najbardziej rozwija się w stwarzaniu okazji do wspólnych rozmów  , w opowiadaniu sobie nawzajem , co się przydarza: co słychać?, co robiłaś? jak ci minął dzień, co ci się dziś przytrafiło, to wszystko są zaproszenia do ćwiczenia inteligencji językowej.

Zdj.


I J rozwija się w sytuacjach, w których daje się dzieciom czas i możliwości do wyrażenia swoich poglądów, przekonań -słowami. Oczywiste jest ,że dzieci potrzebują bodźca (wkładu) który im to ułatwi ( np. pytań lub ćwiczeń (działań), jako powiedzenia co nowego słychać, albo umożliwienie przyjęcia odpowiedzialności tj.kontroli za to co mówią, np. mówiąc tak wiele lub tak mało , jak same zechcą.

Zdj.


MÓWIENIE I MYŚLENIE. IDEE PRZEWODNIE.


  1. Uczymy dzieci zastanawiania się.

Rozmowa z dzieckiem powinna polegać na obustronnej współpracy.Zachęcajmy je aby było partnerem , który na równi z nami uczestniczy w rozmowie.

        2. Pomóżmy dzieciom mówić i słuchać.

Dziecko , które niewyraźnie słucha popełnia błędy w wymowie.

  1. Zawsze podawajmy powody i pytajmy o powody. 
  2. Grajmy w gry słowne.  
  3. Czytajmy swoim dzieciom i pomagajmy im czytać . 
  4. Zadawajmy pytania i rozmawiajmy o tym , co czytamy.  
  5. Podsuwajmy dzieciom rzeczywiste powody do pisania.
 






                                                                                

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz