Jako logopeda i psycholog pracujący z dziećmi z ZA skupię
się w tym miejscu na 3 podstawowych kwestiach :
1. inteligencji posługiwania się słowem
2. inteligencji osobistej
3.inteligencji społecznej.
INTELIGENCJA JĘZYKOWA:
Posługiwanie się językiem w celu
rozwiązywania problemów to meritum. Innymi słowy to osiąganie swojego celu -
mówiąc, dzięki mówieniu. Dzieci stosują rozmaite sposoby i są w tym niesamowite. Czasem
jednak dzieciaki z trudnościami: ze spectrum, z adhd i innymi problemami mają problem
z komunikacją, wyrażeniem siebie czy osiąganiem celu. Powoduje to , że stają się impulsywne, szybko
wybuchają czy wręcz przeciwnie wycofują się z mówienia (milczą), niecierpliwią lub po prostu jąkają. Do tych trudności przykleja się zwykle lęk, który towarzyszy sytuacjom społecznym i potęguje uczucie niezrozumienia - i tak błędne koło zamyka się.
Czasami słowa po prostu nie chcą przyjść i nie przyjdą , jeśli ich tam nie ma , choćbyś nie wiem jak się starał . ( dziecko 6 lat)
Jak możemy i pomóc?
TRENING SYTUACJI.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH.
SAMO ŻYCIE.(narady rodzinne, wspólne rozwiązywanie problemów, trudności, uwzględnianie swoich punktów widzenia, itp.)
np.:
- Jak przekonywać innych członków rodziny do swoich pomysłów. Wyjazd wakacyjny:) przekonanie innych.
Dziecko najpierw uważnie wysłuchało członków
rodziny , a potem wyjaśniło dlaczego każdy z nich dobrze by się bawił w miejscu , które ona wybrała i które proponuje.
- Porównywanie ofert atrakcyjnej sprzedaży- problem zepsuta kuchenka:)
- Kasia zdenerwowała się, bo kupiła bardzo drogi zegarek, który popsuł się już po roku.
Mama przekazuje dziecku, że najpierw dzwoni do salonu napraw.
Mówi co się dowiedziała tzn przez telefon powiedzieli jej ze naprawa będzie
kosztowała tyle samo co nowy zegarek.
Napisała więc do producentów, ale gwarancja
wygasła.
Napisała ponownie i tym razem
przekonała producentów.
Nauka rozwiązywania problemów dzięki językowi ( mówionemu czy pisanemu).
Zdj.
Jak rozwija się inteligencja
językowa?
Rozwija się już w niemowlęctwie kiedy dziecko słucha słów i gaworzy w odpowiedzi, tworzy się relacja.Później owy rozwój jest kontynuowany podczas
doświadczeń mówienia i słuchania, w tym także mówienia do siebie.
Czasem moje najlepsze rozmowy są
wtedy , kiedy rozmawiam ze sobą bo nikt mi wtedy nie przerywa.(dziecko lat 5)
W zwykłej rodzinie IJ najbardziej
rozwija się w stwarzaniu okazji do wspólnych rozmów , w opowiadaniu sobie nawzajem , co się
przydarza: co słychać?, co robiłaś? jak ci minął dzień, co ci się dziś
przytrafiło, to wszystko są zaproszenia do ćwiczenia inteligencji językowej.
Zdj.
I J rozwija się w sytuacjach, w których
daje się dzieciom czas i możliwości do wyrażenia swoich poglądów, przekonań -słowami. Oczywiste jest ,że dzieci
potrzebują bodźca (wkładu) który im to ułatwi ( np. pytań lub ćwiczeń (działań),
jako powiedzenia co nowego słychać, albo umożliwienie przyjęcia odpowiedzialności tj.kontroli za to co mówią, np. mówiąc tak wiele lub tak mało , jak same zechcą.
Zdj.
MÓWIENIE I MYŚLENIE. IDEE PRZEWODNIE.
- Uczymy dzieci zastanawiania się.
Rozmowa z dzieckiem powinna polegać
na obustronnej współpracy.Zachęcajmy je aby było partnerem , który na równi z
nami uczestniczy w rozmowie.
2. Pomóżmy dzieciom mówić i słuchać.
Dziecko , które niewyraźnie słucha
popełnia błędy w wymowie.
- Zawsze podawajmy powody i pytajmy o powody.
- Grajmy w gry słowne.
- Czytajmy swoim dzieciom i pomagajmy im czytać .
- Zadawajmy pytania i rozmawiajmy o tym , co czytamy.
- Podsuwajmy dzieciom rzeczywiste powody do pisania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz